Tuesday, May 28, 2019

Kenapa Golongan Professional sering jadi mangsa Penipuan @ scam?๐Ÿ˜Ž๐Ÿ’ฐ๐Ÿ’ธ

Kenapa Golongan Professional  yang sering jadi mangsa Penipuan @Scam😎💰💸?

1) Know Your Victim (KYV)  @ Profiling
📷🎦
Fraudster @Scammer akan memilih mangsa Penipuan berdasarkan  pada profiling  seseorang  mangsa. Contohnya melalui media social. Jika mangsa selalu post di dalam media social yang dia adalah orang yang ada duit dan lavish lifestyle.

2) Kebanyakkan mangsa/ orang awam tidak mempunyai  ilmu pengetahuan berkaitan undang-undang

3) Hari ini kita agak familiar dengan  terma "akaun bank anda akan dibekukan jika tidak bekerjasama  dengan mereka. Ini mencetuskan suasana panik."

4) Anda juga tidak boleh  berkongsi maklumat perbankan (spt nombor akaun bank dan no. pin anda) kepada pihak ketiga.

5) Pihak berkuasa  TIDAK BOLEH mengarahkan anda  memindahkan wang dalam akaun bank anda kepada pihak ketiga bagi tujuan siasatan..
6) Bagi tujuan siasatan, Pihak berkuasa ada peruntukkan  undang-undang  yang diguna pakai seperti  Akta Pencegahan Pengubahan  Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan  Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA)  dan Akta Perkhidmatan  Kewangan 2013.

7) Begitu banyak awareness  dan ceramah yang telah diberikan  berkaitan penipuan ini.. Tetapi masih ada yang tertipu.. KENAPA?

8) Fraudster dan scammer ini juga ada attend training dan networking..untuk dapat teknok @typologi Penipuan..maklumlah dunia semakin canggih, banyak orang dah pergi training  dan teknik terbaru untuk meyakinkan mangsa. Kira dia org pun pergi class training  and ada trainer 😎

9) Jika  benar dari pihak berkuasa dapatkan ID pengenalan pihak berkuasa dan call agensi tersebut bagi mendapatkan kepastian. Nukan apa..banyak orang menyamar sebagai Pegawai Penyiasat.. Maklumlah dengan pengenalan  diri yg  ada misai, pakai jaket kulit, beg sandang dan gaya macam ala2 "spy baba" 😎🔫

10) Jangan Panik, Bertenang,counter check maklumat. Jika tipu sila laporkan pada pihak berkuasa

Sir Nazri, CFI 💂
27.05.2019

Lawyer and Anti Money Laundering (AMLA) Law in Malaysia

Knowledge Sharing : Lawyers  and  AMLA in Malaysia. Lawyers  are classified as a Reporting  Institutions  under Designated Non Financial  Bu...