Wednesday, January 8, 2020

Pendedahan maklumat bukti (evidence) kepada masyarakat umum

8 Jan 2020

Isu : Pendedahan makluman / bukti (evidence) kepada  masyarakat umum

Saya pasti banyak pihak memberikan  pandangan  berkaitan  perkara  ini sorta saya pasti pihak SPRM  telah membuat  penilaian yg  Wajar  Dan bijaksana  sebelum membuat liputan umum.

Sekadar berkongsi pandangan saya  yg tidak sempurna ilmunya Dan Masih menimba Ilmu. Saya berpendapat agak  kurang  tepat:

1) Apakah motif  utama Pendedahan tersebut.?

2) Jika evidence  tersebut  adalah material, seharusnya  ianya diserahkan  kepada pihak berkuasa  Untuk menjalankan siasatan dibawah Kandungan Keseksaan  Dan SPRM juga bolehkah menjalankan  siasatan  kids elemen salah Guna Kuasa wujud  atau tidak.

3) Chain  of evidence -Akan ada  pihak yg akan mempertikaikan kesahihan  Bukti tersebut @ tampered evidence. 

4) Saya Kira  Evidence tersebut  perlu dihantar kepada Pakai forensik yg berwibawa Untuk  menentukan ketulenan evidence  tersebut. 

5) Kebanyakan suspek  apabila  dipanggil Untuk  rakaman percakapan  akan menafikan .ayat standard...saya  tak  tau la.. Saya  tak  ingatla.. Kadangkala Agak sukar utk dpt kerjasama mereka. masa ni la pegawai  penyiasat (IO)  bole  interrogate Saksi  based on evidence yg telah diperiksa Dan disahkan Oleh Pakar forensik (Expert Witness)  tadi.

6) Perangsaraf (warfare) Bermula  dengan pelbagai  andaian  Dan juga  persepsi. Managing  public  perception  bukanlah perkara Mudah. 

7) Read  between  the lines. Ikut SOP.


Sir Nazri
Kuala Lumpur

Lawyer and Anti Money Laundering (AMLA) Law in Malaysia

Knowledge Sharing : Lawyers  and  AMLA in Malaysia. Lawyers  are classified as a Reporting  Institutions  under Designated Non Financial  Bu...